Pages

    17 May 2008

    IU Annual Dinner 2008


    Is that time of the year again. It is the time when most of the clubs in mmu organize their annual dinner. Usually, majlis makan malam ni diadakan untuk menghargai jasa dan sumbangan individu2 tertentu yang telah banyak berjasa pada kelab. Or so to speak...Dinner untuk tahun ni diadakan secara collaboration antara IU Melaka dan IU Cyber. Kalau sebelum ni dinner nih diadakan di kampus masing2, tahun nih IU kedua2 kampus bergabung tenaga untuk adakan satu majlis makan malam tahunan. Dinner tahun ni diadakan di Grand Hall kat kampus Cyberjaya. Memandangkan ade yang katenye tak pernah tengok grand hall nih, so why not buat aje kat sini. lagipun senang untuk kami yang kat cyber nih nak wat keje...

    Tema dinner tahun ni ialah 'busana muslim'..for some macam aku ni, tak tau nak pakai baju ape..senang, aku pakai baju melayu je..abis cite..So..mase dinner tu ade persembahan dari Afwan dan Demascus pastu pelancaran majalah 'InSight'...dan menunye western..seronok dpt makan chicken chop lagik...hehe...

    All in all, alhamdulillah, flow program berjalan dengan lancar. memandangkan aku in charge utk bahagian protokol, bagi aku ok je..hehe..walaupun ade beberape setback..yang tak kene semua tu..tapi..biaselah..kite ni wat program ade je salah silap nye...nobody is perfect..(^_&)..

    13 May 2008

    Trip To A' Famosa Melaka

    Eh, bile lak ko pergi a'famosa nih??..

    Actually, dah lame dah aku pi a'famosa nih..mase cuti midterm aritu..bulan 3..17 mac to be exact..tibe2 terigt lak..bile check balik..lum lagi post..huhu..so..dlm lapangan masa yg terhad ni..sibuk ngan examnye..aku amik mase nak cite nih..haha..


    I was not alone though..yg pi ngan aku ujay ngan hau...so..kami bertige jela..hehe..(^_^)..al-maklumlah..mase kami pi tu ari isnin..so..mmg takde org sgt...kosong...ade org pun..leh kate tak ramai arr...nak naik slide2 tu pun tak yah nak beratur...

    Byk gamba pemandangan je..gamba org nye mane??..huhu...klu ikutkan..mmg byk pemandangan sekitar je aku amik...all in all...seronok gak la..klu nak pi skali lagi...leh aje..hehe..(^_&)...

    10 May 2008

    Makan-Makan @ Pizza Hut

    Eh nizam..dah brape byk mkn2 ko pegi daa??....(^_^)..
    Semalam..kami pi ke pizza hut jaya jusco seri kembangan...actually its just an appreciation utk budak2 biro akademik arr...so..aku bwk arr diorang mkn2...ade yg tak dpt join skali..tapi takpelah...nak wat camne..
    It has been a wonderful year for me sbg ketua biro akademik..byk bende yg aku belajar sepanjang tahun ni..insyaAllah...jika dipanjangkan umur..dan diberi peluang..sem depan...well..wait and see..hehe..(^_&)...


    08 May 2008

    Makan-Makan @ Satay Kajang

    Sedapnye bile tgk gamba sate tu kan..(^_^)..rase mcm nak makan lagi lak...huhu..anyway..malam tadi merupakan usrah wida'..kirenye usrah terakhir utk sem ni lah utk BDT ngan KKR...aku pun join diorang skali arr..lagipun aku ikut pun ade 'urusan penting' yg nak disampaikan..heheh...(^_&)...

    Anyway, congrats tu Biro Dakwah & Tarbiyah dan Biro Kesenian, Kebudayaan & Rekreasi..(^_%)...

    06 May 2008

    Maafkanlah


    Pejam celik..dah nak dekat final dah..this week will be the last week for this sem..final exam akan bermula pada minggu hadapan...next week aje aku ade 2 paper...this sunday..aku ade 2 paper gak..so..4 paper yg tarikhnye dekat2...huhu..so far..aku dah pun start study...itupun ntahla..aku rase byk lagi yg perlu aku catch-up...

    Faizal: Nizam, camne ngan si dia tu?
    Nizam: Dia? eh, mane ko tau nih??
    Faizal: Ala, adela sumber2 yg aku tau...kwn2 dia tu..ade gak yg aku kenal..kwn2 aku gak so..aku pun kenal2 gak arr dia tu...
    Nizam: Ntahla Faizal, aku pun..tak tau nak ckp camne..aku rase..its better for me to..let it go..dia tu..
    Faizal: Bagi aku la kan..klu ko nak..go for it..
    Nizam: Tapi, tak semudah itu, aku rasa..klu bende2 camni..belum mase nye lagilah..lagipun..selama ni pun..aku rase die dah ade org lain lah..hmmm...
    Faizal: Mungkin..tapi..betul jugak ckp ko tu..dia ni bagi aku...bende2 ni die letak ketepi dulu..mmg die betul2 fokus pada study die...
    Nizam: Hmm..

    Last night..aku pi ke library agak lewat gak arr..dlm kul 10..and then study sikit subjek taxation..pening gak arr nak paham pasal cukai2 ni..potongan la..exemption la..section la..mcm blaja law lak..klu tgk..mmg ade kaitan dgn law pun..around 12..aku ngan beberape kwn aku yg lain pi minum2 kat precint 9...

    01 May 2008

    Dari Mata Turun Ke Hati [Part 3]

    Islam mengajar penganutnya agar menjauhi segala perbuatan yang boleh menimbulkan syahwat. Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, menonton dan membaca bahan lucah, mendedahkan aurat serta mengambil makanan atau minuman yang memabukkan adalah antara sebab utama yang menaikkan syahwat yang akan membawa kepada perbuatan zina.

    Berkata Nabi Isa a.s.: "Takutlah kamu sekalian pada pandangan kerana sesungguhnya ia dapat menimbulkan syahwat (nafsu) di dalam hati dan cukup unutk menimbulkan fitnah (godaan) kerana pandangan itu."


    Rasulullah s.a.w. bersabda: "Pandangan itu panah yang beracun dari panah-panah iblis. Oleh itu, barangsiapa yang meninggalkan pandangan kerana takut akan seksaan Allah, maka ia akan memperolehi kemanisan iman dalam hatinya."
    Bermula dengan renungan mata, kemudian bersentuh-sentuhan dan ringan-ringan tetapi apabila nafsu syahwat telah menguasai akal maka hilanglah rasa takut atau malu.

    Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tiap-tiap anak Adam (manusia) itu mempunyai bahagian dari zina. Dua matanya berzina, iaitu memandang sesuatu yang menaikkan syahwat dan tangannya berzina iaitu memegang mereka yang bukan muhrimnya. Dua kakinya berzina iaitu berjalan ke tempat maksiat. Mulutnya berzina iaitu mencium dan hati itu bercita-cita dan berangan-angan melakukan zina. Kemudian, sahkan yang demikian itu oelh kemaluannya." (Muslim)

    Sabda baginda lagi: " Apabila kamu melihat sesuatu kemungkaran, hendaklah kamu cegah dengan tangan, sekiranya tidak mampu, maka hendaklah kamu cegah dengan lidah, sekiranya tidak mampu, maka hendaklah kamu cegah dengan hati. Itulah selemah-lemah iman."

    Untuk mengawal nafsu, Islam mewajibkan kita agar berkahwin. Jika kita gagal menahan nafsu dan terjerumus dalam perbuatan zina, Islam juga menyediakan hukuman berat ke atas mereka yang melakukan perbuatan keji ini.


    "Perempuan-perempuan dan lelaki-lelaki yang berzina, hendaklah keduanya didera (sebat) dengan masing-masing 100 sebatan" (Surah An-Nur: Ayat 2)
    Related Posts with Thumbnails