Pages

    13 August 2008

    Antara Aku & Dia


    "..perasaan adalah fitrah bagi setiap manusia. Pun begitu, adalah menjadi usaha kita supaya ia tidak menjadi satu fitnah bagi diri kita.."

    Begitu kata-kata ahli panelis tersebut. Idea dan pandangan yang cukup bernas itu, diselit pula dengan fakta-fakta dan nas-nas yang sahih dari hadis-hadis dan Al-Quran Al Karim, membuatkan para hadirin berfikir sejenak.

    "..kita juga harus berfikir, apakah tujuan Tuhan jadikan kita, yakni manusia di muka bumi ini? Adakah sekadar cukup untuk makan dan minum, memenuhi keperluan fizikal? ataupun keperluan rohani?.."

    Mungkin tidak. Kedua-duanya adalah penting bagi setiap diri kita. Disamping memenuhi keperluan fizikal, pada masa yang sama, jiwa perlu diisi dengan input-input kerohanian. Tidak cukup sekadar untuk berusaha memenuhi cita-cita, tapi jiwa yang kosong, tanpa ilmu yang bermanfaat, kita akan terasa rugi. Alangkah ruginya jika satu hari nanti, anak-anak kita tidak tahu mengaji Al-Quran. Bagaimana pula perkara-perkara asas seperti fardhu ain?.

    "..semakin banyak nikmat kebahagiaan kita kecapi sebelum perkahwinan, semakin tawar kebahagiaan itu sepanjang usia perkahwinan kita apabila kita sudah mendirikan rumahtangga kelak.."

    Kata-kata itu barangkali ada yang terasa. Tidak kurang juga yang mengambil iktibar. Siapa yang tergigit cili, sudah tentu akan terasa pedasnya. Manusia tidak lari dari melakukan kesilapan. Selagi mana nyawa dikandung badan, selagi mana adanya siang dan malam, selagi mana kudrat dan tenaga masih di jasad, selagi itulah pintu taubat masih terbuka. Allah Maha Pengampun akan hamba-hambaNya. Ingatlah, bagaimana kehidupan kita pada hari ini, barangkali, di waktu pengakhiran, tidak sama apabila kita sudah mencapai usia tua.

    "..Aku terpaksa. Aku terpaksa melepaskannya. Biar aku menyesal, jika itu apa yang aku perlu lakukan. Aku terpaksa berkorban. Berkorban demi kebahagiaan orang lain. Keadaan ini terlalu rumit bagi aku. Aku terpaksa berpura-pura. Aku terpaksa buang perasaan terhadap dia jauh-jauh....Maafkanlah diri ini..."

    Sabda Nabi (S.A.W):

    '..antara orang yang bijak itu adalah mereka yang sentiasa memperingati kematian..'

    0 comments:

    Related Posts with Thumbnails