Pages

    11 December 2008

    Remembrance of Highland Towers Tragedy

    Hari ini genap 15 tahun tragedi pangsapuri Highland Towers yang terletak di Bukit Antarabangsa, tidak jauh dari kejadian tanah runtuh yang meragut 4 nyawa dan 14 houses were merely affected, damaged or destroyed.. dari apa yang aku baca, kejadian tu berlaku kira2 pukul 1.30 tgh hari, 11 disember 1993.. aku ingat lagi masa tu aku baru darjah 1 ke, darjah 2.. mase tu keluarga aku menetap kat melaka.. it all came like a sudden blink.. gambaran mase kejadian tu.. aku tgk kat tv.. sampai sekarang aku leh igt..



    Kenapa aku rasa nak tulis pasal isu ni.. bukanla ape.. umum mengetahui, kejadian yang hampir same berlaku tak jauh dari kawasan highland towers tu.. cuma kali ni kejadian tanah runtuh.. kalau tak silap aku.. 6 ariblan haritu.. dan berlaku kira2 pukul 4 pagi.. al-maklumlah, bila ada malapetaka, mulalah yang ni tuding jari kat pihak ni, yg ni kate yang itu, macam2.. isu yang hampir same dah banyak berlaku sblm ni.. dari satu sudut.. ada yg menyalahkan pihak berkuasa sbb meluluskan projek2 di lereng bukit.. ada yg kate pihak pemaju yg mengendalikan projek tu tak buat apa yang sepatutnya..

    ..kejadian tanah runtuh di bukit antarabangsa.. klu tak silap.. atas bukit tu je terletak highland towers..

    Sebelum tumbangnya pangsapuri blok 1 highland towers tu terjadi, hari2 sblm tu kebanyakannya hujan.. dan klu diikutkan.. that time of the year usually hujan turun secara menerus atau sekejap2 di sesetengah tempat.. adakalanya lebat.. tak siapa yang sangka.. hari sabtu yang merupakan hari kebanyakan org akan bekerja setengah hari (klu dulu setengah hari, skrg ni byk org dah cuti hari sabtu).. dan org pulang utk makan tgh hari bersama keluarga bertukar menjadi tragedi.. 48 nyawa terkorban.. tak lama kemudian tu.. hampir semua yg duduk di blok 2 dan 3 nekad untuk pindah keluar...it was reported that.. disebabkan faktor hujan itu.. ada aliran air bawah tanah pada blok 1 tu.. dan apabila air mengalir.. aliran air tu akan turun dari tanah tinggi ke bawah.. somehow air tu akan hasilkan 'lubang' atau 'hole' pada bahagian2 tanah.. (aku rase la..main bantai aje..(^_&)..)

    Pensive: Phang at the site of the two remaining blocks. He lost three members of his family during the Highlands Tower tragedy – his mother Cheng Kim Tai, his wife Ivy Lee and son Fergus. He says the sound of rain pouring down the hill still makes him sad. — AZMAN GHANI / The Star

    Today, the remaining 2 blocks still stands.. it was empty.. there were 'graffiti' on the walls.. dan byk tumbuhan tumbuh di sekitar..

    0 comments:

    Related Posts with Thumbnails