Pages

    22 April 2008

    Dari Mata Turun Ke Hati [Part 2]

    Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya termasuk ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain membuat maksiat...Mereka itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya."

    Rasulullah s.a.w bersabda: "Hai Ali! Pada malam aku diangkat ke langit, aku melihat kaum perempuan dari umatku diseksa di neraka dengan bermacam-macam seksaan, lalu aku menangis kerana berat seksaan mereka yang aku lihat. Aku melihat perempuan yang digantung dengan rambutnya serta mendidih otaknya..." Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: "Wahai anakku, adapun perempuan yang digantung dengan rambutnya adalah kerana ia tidak menutupi rambutnya dari pandangan lelaki ajnabi (bukan muhrim)."


    Dari mana datangnya CINTA? dari mata turun ke hati!. Oleh kerana itu, Islam mewajibkan setiap umatnya memelihara mata agar hati tidak mudah tergoda.
    Nafsu dan syahwat adalah umpama binatang buas yang sedang tidur, ia mesti dijaga dari permulaannya. Sekiranya ia terjaga pasti tidak dapat mengawalnya lagi kecuali orang-orang yang takut kepada balasan Allah.

    "Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya. dan memelihara kehormatannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat." (Surah An-Nur: Ayat 30)

    "Katakanlah kepada wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kehormatannya dan jangan mendedahkan perhiasan mereka." (Surah An-Nur: Ayat 31)


    "Janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu amat keji dan jalan yang sesat." (Surah Al-Israk: Ayat 32)

    0 comments:

    Related Posts with Thumbnails