Pages

    31 December 2009

    Catatan Terakhir 5


    Alhamdulillah, tahun 2009 hampir melabuhkan tirainya. Dalam beberapa jam lagi, kita akan melangkah ke tahun baru. Tahun 2010 dan juga dekad yang baru. Macam tak percaya bukan? Pejam celik, dah sepuluh tahun berlalu. Living in the 90's, and then come 2000, and then 10 years after, here we are.

    Selangkah memperingati apa yang kita dah lalui selama setahun ni, banyak, dan terlalu banyak pengalaman pahit, manis, suka, duka, dan gembira yang kita lalui bersama. Sementelah, setahun yang lalu perlu dinilai dan diimbas kembali, sejauh manakah kita mencapai azam yang kita dah tetapkan satu masa dahulu. Masih ingatkah lagi? Mungkin, tak semua yang ade niat pasang azam masa awal-awal dulu. Tapi, ada juga yang niat untauk berazam. Azam yang ditetapkan boleh jadi macam-macam. Ada yang nak berubah dari kurang elok kepada baik. Ada yang barangkali berazam untuk mendirikan rumahtangga. Ada juga yang berazam untuk membeli kereta MyVi atau BMW dan sebagainya. Memang, tanyalah pada sesiapa pun, chances that you would get the same answer, maybe, the odds that you would get is a different one. Each of us has their own targets, or resolutions as we say it. But, whatever it is, the question remains, 'Have I done it? Have I accomplish it? What did I do to make it done? What steps or actions I had taken?' 365 days ago, we have set our targets for this year. Now, coming into, or nearly finishing the year's 365th day, have we really make the best of it. It's true, either spiritually or materially, It's you that have to judge whether or not you have really make an effort towards it.

    In a few hours, 2009 will leave us, in our dear hearts, and 2010 will welcome us with an open arms. Many of us will look forward into this new year, as it always is, that we tend to make resolutions for the year. Some of us would just continue with last year's, and maybe some would make a new one. But, as a muslim, kita harus bersyukur atas nikmat yang Allah telah berikan kerana kita masih lagi dapat bernafas di muka bumiNya selama setahun, dan tahun berikutnya. Memang, jika dihitung dari sudut amalan, kita sendiri barangkali tak tahu berapa yang kita dah lakukan. Berdosakah aku? Sudahkah aku bertaubat? "Ya Allah, ampunilah dosa-dosa hambaMu ini." Mungkin, kita solat 5 waktu. Tetapi, adakah solat 5 waktu itu kita yakin bahawa kita dapat melaksakan dengan sempurna? Memang, dosa dan pahala itu di tangan Tuhan. Kita meyakini apa yang kita lakukan, dengan baik, dengan sedaya upaya mengikut garis panduan yang telah ditetapkan, mengikut Al-Quran dan Sunah Nabi S.A.W, kita akan dapat pahala. Pada masa yang sama, kita cuba untuk elak dari melakukan sebarang dosa. Orang akan kate, "It's easier said than done." Kalau difikirkan balik, kadang-kadang betul jugak. Memang senang cakap, tapi, nak buat tu susah sangat. Terasa berat dan susah.

    Bagi diri ini sendiri, terlalu banyak kenangan yang dilalui selama setahun ni. Tak lame lagi aku dah nak masuk 23 tahun. Satu peringkat umur yang pada aku, agak matangla bagi seseorang. Apepun, sekali imbas ape yang aku lalui setahun ni, terlalu 'menggamit memori' la katekan. I remember I had to spend my birthday at the hospital. The night on the 6th, I was admitted to the hospital. The doctor say I had a suspected dengue fever because some of the symptoms were visible. So, I had to stay at the hospital for a few days to see if I really had the fever. Just to be safe. So, terasa agak terkilan jugak la sebab celebrate birthday kat hospital. But, what can I say, bende dah nak jadi. Amik sebagai satu pengalaman la kan. That's was some of it and that was nearly a year ago, right at the beginning of the year. Come to think of it, time passes by really fast isn't it?

    Truth to be told, my feeling does feel a bit of a mix-up. Wondering how's the year is going to be. Would it be just fine, better or worst? And, I really, wouldn't know what the answer is going to be. Kita merancang, Tuhan merancang. Tetapi, sebaik-baik perancang ialah Allah. Memang, rancanglah berapa banyak atau macammana pun. Sometimes, what we really hoped for, we didn't get. And sometimes, we get something which is better. So, be grateful of what we have now and what we get.

    The time now at my computer is 11.25. Dalam kesempatan ini, all I just want to say is, have a wonderful time to all. Maafkan diri ini jika ada melakukan sebarang kesilapan. Halalkan makan minum, kalau ade terkurang ke, mintak dihalalkan, kalau ade terlebih ke, pun mintaklah dihalalkan jugak. Ada mase, kite akan bergurau sama-sama. Ada masa kita akan bersedih sama-sama. Jangan lupa untuk solat 5 waktu, kerana solat itu tiang agama. Tidak solat, bermakna runtuhlah tiang agama. Dan jika runtuh tiang agama itu, takut-takut nanti, akidah mudah tergoncang dan membawa kepada perkara-perkara yang ditegah oleh agama. Walluhu'alam.

    0 comments:

    Related Posts with Thumbnails