Pages

    11 March 2007

    Desa Tercinta 2007 Negeri Sembilan: Rembau (Day 5)

    Ahad, 21 Januari 2007

    ...today will be my last day in Rembau..and today i will be going home...home sweet home...as usual i woke up in the morning utk solat subuh..pastuh aku pi tido balik..sbb letih sgt..so..igtkan nak tido sampai tghhari...sebab semua peserta kene kumpul kat dewan skola utk closing ceremony...tapi..dlm kul 10...jiran aku ajak pi jalan2 pekan...haih..melepas aku ngan duang nak layan...huhuhu..anyway..lepas kami siap2..sarapan...aku ngan duang pilah ikut jiran aku pi jalan2 pekan...actually pak cik tue pun ade anak angkat...status mcm kami gak arr...sorang tue namenye fairuz....lagi sorang tue aiman..pak arab...anyway...mule2 kami pi tempat kolam air panas....tempat tue kecik je...agak terpencil la...klu sape tak tau..mmg tak tau...air tue org kate keluar dari perut bumi...lagipun situ ade kawasan gunung..so..maybe...dulu2 kat situ pernah ade gunung berapi arr...maybe..huhu...

    ...after that kami pi Gunung Dato'...tak jauh dari kampung umah aku..kat situ ade air terjun arr..tapi kami tak pi pun air terjun tu...just pi tgk jelah...and then kami ke pekan Tampin...pusing2..pi taman...and then on the way balik...kami singgah Giant jap...kemudian balik...

    ...i had my last lunch with my keluarga angkat before i'll be heading home soon....selama 2 minggu aku merantau...mule2 ke Penang..pastuh ke Rembau...sanggup berkorban selama 2 minggu cuti x balik....rasenye cukup berbaloi....but still...there is still more to come....pepatah melayu ade menyebut....'jauh perjalanan, luas pemandangan'....

    ...dalam kul 3...kami bertolak ke dewan sekolah utk closing ceremony...ade ucapan2 dari v.i.p..and then kami bergambar ngan keluarga angkat masing2...dlm kul 5 baru habis...aku tak ikut rombongan bas balik ke melaka...sbb bas ke cyber takde..so..bas cume leh antar rombongan dari cyber nie....ke melaka sentral..pastuh balik ke destinasi masing2....aku naik bersama ngan keluarga angkat aku..dan mereka antar aku ke seremban....mujurlah mase tue..depa nak pi nilai...so kire on the way arr....aku sampai seremban dlm kul 6...headed on to stesen KTM....before that...i wave my family angkat goodbye...

    ...mendung awan tandanya hujan akan turun....sepanjang dlm tren...aku sempat menangkap satu pemandangan matahari melabuhkan tirainya di ufuk barat...dan tanda malam akan tiba....aku terharu...hati aku tiba2 terasa tersentuh...aku bertanya diri sendiri...'apakah ini salah satu tanda kekuasaanNya??'...aku bersyukur...kerana dalam usia sebegini...aku diberi peluang utk melihat dunia...merantau dari satu tempat...ke satu tempat...bagi aku..ia cukup indah...

    ...dari seremban aku naik KTM Komuter....and then turun kat Bandar Tasik Selatan...dari situ aku tukar ke ERL dan turun di Putrajaya Sentral...sesampai aje..aku cari surau utk solat maghrib...selesai solat...aku pi plak ke stesen bas...Putrajaya Sentral nie ade tempat perhentian bas dan teksi...so..aku pi kat perhentian bas...dan naik bas ke kampus....sesampai di kampus...aku pi ke kereta aku yg aku 'park' kat masjid....from there aku balik jap umah Kajang....aku mandi...kemas2 sikit....and then that night...aku terus ke Melaka....i reached melaka at around 12 malam lebih...sampai umah...my father greeted me...it's the first time aku menjejaki rumah melaka semenjak family aku pindah bulan 12 aritu....so..lepas salin baju dan gosok gigi sumer tue....aku pi tido...how i wonder...jikalau aku dapat melalui semua itu sekali lagi....

    "Semalam adalah satu kenangan
    Hari ini adalah satu kepastian
    Esok adalah satu penantian...."


    0 comments:

    Related Posts with Thumbnails