Pages

    18 August 2009

    Bercinta Sampai ke Syurga

    Itulah harga sebuah rumah tangga, tempat manusia dibentuk untuk membentuk. Titik mula pada sebuah perkahwinan yang dilayarkan dengan ikrar "Aku Terima Nikahnya" adalah permulaan kepada kembara manusia dan cinta.

    Manusia melahirkan cinta. Cinta melahirkan manusia.

    Gerimis SAKINAH membawa pasangan meredah lautan MAWADDAH. Bertemankan RAHMAH untuk menempuh hari cerah dan mendung hitam, manis madu, dan pahit hempedu pada realiti sebuah kehidupan, pasca 'Aku Terima Nikahnya'.

    Cinta dan kasih sayang bukan sekadar kurniaan nikmat hidup yang sementara. Malah ia sebagai satu seruan untuk kita BERCINTA SAMPAI KE SYURGA.

    [Hasrizal Abdul Jamil]

    Bercinta sampai ke syurga. Satu lagi hasil karya ustaz Hasrizal yang merupakan rentetan dari buku sebelumnya, 'Aku Terima Nikahnya'. Alhamdulillah, dalam kesibukan aku menelaah, sibuk dengan midtermnya, dengan assignmentnya, baru je malam tadi aku habis baca. Walhal, dah lame berada di rak sejak beberapa bulan yang lalu. Al-maklumlah, aku ni bukannya jenis bace buku dalam mase sehari boleh habis. Ade yang dah bertahun beli belum tentu habis.

    Apa yang aku dapat simpulkan dari buku ini, jika anda katekan buku ini untuk orang yang dah berumah tangga, memang tepat sekali. Kebanyakan kandungannya banyak mengisahkan kisah hidup penulis setelah berumah tangga. Asam garam kehidupan yang mana boleh dikatakan hampir setiap pasangan akan hadapi. Si suami. Si isteri. Pun begitu, ia lebih kepada apa sebenarnya tanggungjawab masing-masing. Tidaklah salah bagi yang masih bujang untuk membacanya. Lebih-lebih lagi, kita boleh ambil sebagai satu pengajaran dan pengalaman untuk dijadikan panduan hidup. Sungguh, pengalaman itu adalah satu nilai yang paling bermakna buat seseorang. Dan pengalaman itulah dapat mematangkan lagi diri dan memberi erti hidup yang sebenar. Kalau hendak tahu dengan lebih lanjut lagi, bacalah! (^_^)

    "(Mereka diberi penghormatan serta diseru oleh Allah Taala dengan firman-Nya): 'Wahai hamba-hambaKu! Pada hai ini kamu tidak akan merasai sebarang kebimbangan dan kamu pula tidak akan berdukacita. (Mereka itu ialah) orang-orang yang beriman akan ayat-ayat keterangan Kami, serta mereka menjadi orang-orang Islam yang taat patuh. (Mereka diberi sebaik-baik balasan dengan dikatakan kepada mereka): Masuklah kamu ke dalam syurga bersama-sama isteri-isteri kamu, dengan menikmati sepenuh-penuh kegembiraan dan kesenangan'."
    Al-Dzukhruf: 68-70

    0 comments:

    Related Posts with Thumbnails