Pages

    25 July 2010

    Desa IT 2009 Sarawak [#7]: Kenduri Tengah Hari

    [25 Mac 2009]

    The next day.. I woke up quite late that morning.. so.. after hearing yesterday's briefing.. tgh hari arini semua kene ke dewan.. sbb ade kenduri.. dalam erti kate lain.. gotong-royonglah kan.. so..lepas siap2 tu.. berjalanlah aku ngan housemate aku ke dewan.. nasib la dewan tu x jauh mane.. tak sampai 5 minit pun... so..sampai dewan.. adela jugak yg belum sampai lagi.. what we do is.. kami susun2 meja.. kerusi.. lepas tu di sebelah dewan tu tgk org masak.. so..sementare menuggu makanan siap di masak.. ade majlis cukur jambul.. salah sorang pesertanye family nak buat mase tu.. so..sambil2 tu kami tgklah majlis tu kat dlm dewan tu jugak.. right around tgh hari barulah makanan sumer siap dimasak.. pastu makan ramai2.. macam kenduri lah.. kebanyakan yg hadir kaum ibu.. ada juga kaum bapa.. cumenye.. yelah.. ade yg keje.. so..takdela kate satu kampung turun.. mane yg ade jelah..

    .Lepas abis makan tu.. aku pun balik umah.. tgh xde bende nak buat.. mak angkat aku suh gi ke kampung sebelah.. mule2 aku tak paham.. nak pergi mane.. so..kebetulan lak sorang housemate aku ni ade.. so..kami bwk kete.. ngan adik angkat sorang kami ni pun ikut.. tunjuk jalan.. kampung tu takdela jauh dari kampung kami.. literally speaking.. die kampung sebelah je.. so.. we came up to this one place.. tepi laut.. its what we say 'tanjung' lah kan.. (klu tak silap aku).. so.. adik angkat aku ni jumpela sorang penduduk di situ.. (probably kenalan agaknye).. speaking2 sikit.. aku ngan kwn aku ni lak pegila tepi pantai tu.. rupenye.. ape yg aku paham.. mak angkat aku nak beli satu jenis siput ni.. aku terlupa ape name siput tu.. tapi die panjang.. tegak.. macam jari.. (nanti aku google cari..hehe)..so sbb tula gi jumpa org tu.. katenye siput ni leh dpt bile air surut..

    Anywho.. kami pun balik.. lepas tu pergi ke sekolah SK Muara Tebas... sekolah tu betul2 sebelah rumah aku menetap.. ni salah satu dr 3 skola lah yg aku kate sblm ni yg terlibat dlm program ni.. SMK Bako, SK Goebilt (agak jauh sikit dr kampung) dan SK Muara Tebas.. so.. petang tu klu ikutkan ade Bengkel IT utk org kampunglah kat makmal skola tu.. so..kami pun lepak2.. tgk ape budak2 tu buat...


    0 comments:

    Related Posts with Thumbnails